Risker med offentlig-privat samverkan som alternativ finansieringsform av infrastruktur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Studien ska ge indikationer på hur risker och riskfördelning ser ut i transportinfrastruktur projekt där OPS används som finansieringsmekanism. Tidigare forskning har nästan uteslutande fokuserat på den statliga aspekten av frågeställningen och denna studie ämnar ge en bredare bild där även en privat aktör får delge sin uppfattning. Studien har ett kvalitativt angreppssätt och den insamlade teorin har granskats mot en empirisk undersökning i form av intervjuer.För att kunna föra diskussionen om risker kring OPS som finansieringsmekanism måste det finnas en definition om vad OPS är, en sådan definition finns inte i dagsläget. Det har uppkommit en rad olika förklaringar på hur denna typ av alternativ finansiering ska se ut utan att något tydligt mönster har kunnat fastställas. Riskerna är mycket projektspecifika men med den genomgående trenden att riskfördelningen är beroende av hur stor vinstavkastningen förväntas bli i projektet. Ju större vinstavkastning, desto större risk är den privata aktören beredd att ta. Samhällsnyttan har också en central roll i riskfördelningen. Den offentliga aktören tenderar att vara mer benägen att ta stora risker då det specifika projektet anses ha stor samhällsnytta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)