Att modellera för ett lärande - unga vuxna, närstående och medarbetare utvecklar former för erfarenhetsbaserat förbättringsarbete i hematologisk vård : Ett aktionsforskningsprojekt

Detta är en Master-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Experience based design (EBD) är en modell som används för att göra patienter och närstående delaktiga i vårdens utveckling. När EBD-modellen genomlyses utifrån ett aktionsforskningsperspektiv synliggörs möjligheter att utöka patienternas delaktighet i utformning och tillämpning av modellen.   Syfte: Syftet med förbättringsarbetet är att tillsammans med unga vuxna med allvarlig blodsjukdom', närstående och medarbetare modellera fram ett arbetssätt, med utgångspunkt från aktionsforskning och EBD, för att ta till vara på upplevelser och erfarenheter för att förbättra vården på Hematologen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Studien av förbättringsarbetet syftar till att öka kunskapen om framgångsfaktorer och hinder för deltagarnas delaktighet i detta angreppssätt för förbättringsarbete.   'blodcancer och annan allvarlig blodsjukdom   Metod: Modelleringen genomfördes med en aktionsforskningsapproach i PDSA-cykler i förbättringsarbetet och skapade ett kontinuerligt lärande. Upplevelser från 22 unga vuxna och närstående samlades in och förbättringsområden identifierades och prioriterades. Individuella intervjuer genomfördes för att öka kunskapen om unga vuxna, närstående och medarbetares delaktighet i ett förbättringsarbete samt skapa ett lärande om framgångsfaktorer och hinder.   Resultat och slutsatser: Unga vuxna och närstående var positiva till att modellera fram ett arbetssätt så att de kan delge sina upplevelser för att utveckla den hematologiska vården. När aktionsforskning användes tillsammans med EBD skapades möjligheter till en hög delaktighet och ett partnerskap mellan patienter, närstående och medarbetare. Dessa lärdomar om hur unga vuxna och närstående kan involveras för att förbättra vården resulterade i förslag till en modell i fyra steg; Designa tillsammans, Samla in erfarenheter, Analysera gemensamt och Arbeta i förbättringsteam. Arbetet har resulterat i 14 identifierade förbättringsområden där förbättringsarbete nu har påbörjats inom fyra prioriterade områden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)