Affärsmodellens framställning i årsredovisningen –Före, under och efter lanseringen av

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Integrerad rapportering är ett koncept som utvecklats i ett led att identifiera hur ett företag skapar värde över tid. Ett element som inkluderas i s ramverk är affärsmodellen och dess betydelse för företag. Syfte: Studien ämnar undersöka huruvida IIRCs ramverk har haft en effekt i sättet företag utformar och framställer sina affärsmodeller i sin årsredovisning innan och efter ramverket lanserats. Avgränsningar: Studien begränsas till tolv svenska börsnoterade bolag och diskursen kommer att utföras enbart utifrån deras årsredovisningar. Vidare avgränsning berör vilka delar som ramverket definierar som affärsmodell där vi har exkluderat de delar som inte är konkret beskrivna som affärsmodell av IIRC. Metod: En explorativ studie som genom diskursanalys av årsredovisningar för åren 2010, 2012 och 2014 från tolv svenska börsnoterade bolag letar efter skillnader i sättet de presenterar sina affärsmodeller som kan kopplas till ramverket. Teoretiska perspektiv: De vetenskapliga teorierna som har legat till grund för analysen är institutionell teori och intressent teorin. Vidare har två teoretiska perspektiv för definition av begreppet affärsmodeller tillämpats: ramverket utgivet av IIRC samt Osterwalder och Pigneurs (2013) definition av affärsmodeller. Resultat och slutsats: Majoriteten av de analyserade företagen har framställt sina affärsmodeller främst utifrån IIRCs definition av begreppet, men det är först från och med 2014 som majoriteten av företagen har tagit upp det konkreta begreppet affärsmodell. Detta ger oss anledning att tro att förekomsten av de inkluderade nyckelbegreppen kan kopplas till intressentteorin och det som Egels benämner “varumärkestolkningen” alternativt “innovationstolkningen”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)