Att skapa ordning : En studie av användning av och reaktioner på makttekniker i samband med lektionsuppstart

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I denna studie har det undersökts hur tre olika lärare genom sitt ledarskap utövar olika makttekniker i klassrummet för att skapa ordning och fånga elevernas uppmärksamhet vid lektionsstart. Det har även undersökts hur användningen av dessa motiveras av lärarna, samt hur eleverna agerar och reagerar på dessa makttekniker. Empiri samlades in genom observationer och intervjuer, varefter observationsscheman samt ljudinspelningar analyserades. Observationer genomfördes ute på två olika grundskolor hos tre olika klasslärare vars klasser bestod av elever i årskurs ett. Efter observationerna genomfördes korta intervjuer med respektive klasslärare där lärarna förklarade och motiverade användandet av de specifika teknikerna, samt varför dessa passade för just deras klass. Studiens resultat och analys har sin teoretiska utgångspunkt i Michel Foucaults teori om maktbegreppet samt i Brousseaus teori om det didaktiska kontraktet. Studiens resultat visade på att de tekniker som användes i uppmuntrande syfte av lärarna oftast hade en långvarig effekt på eleverna. De slutsatser som kan dras av detta är att dessa tekniker skapade ordning i klassrummet samt påkallade elevers uppmärksamhet vid lektionsstart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)