FOLKLIG FUNKTIONSANALYS Ett sätt att göra musikens språk tillgängligt för alla!

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Petter Lantz; [2020-01-08]

Nyckelord: funktionsanalys; naturtoner; skala; populärmusik; globalisering;

Sammanfattning: Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att utveckla ett analysverktyg som ett komplement till stegteorier, klassisk funktionsanalys och andra musikteoretiska hjälpmedel med målet att vara så enkelt att det kan underlätta den teoretiska och praktiska förståelsen av musik redan på mellanstadienivå och dessutom vara mer inkluderande av andra kulturer än den västerländska. Teori: Uppsatsen utgår ifrån sambanden mellan den diatoniska skalans upphov, deltonsserien och västerländsk musikteori och söker med hjälp av dessa förklara analytiska problem i framför allt populärmusik från 1950-2015. Metod: Utifrån de viktigaste befintliga analysverktygen skapas ett kompletterande verktyg kallat folklig funktionsanalys. Ett stort antal musikstycken analyseras med detta verktyg varpå materialet kategoriseras efter harmoniska funktioner och problem, vilka därefter utkristalliseras och löses. Resultat: Uppsatsen visar att många analytiska problem i modern populärmusik beror på vilket perspektiv analytikern anlägger i fråga om den diatoniska skalans beskaffenhet och att de flesta av problemen helt enkelt försvinner efter antagandet att skalans upphov är ett naturligt matematiskt förhållande som inte helt korrelerar med det västerländska 12- tonssystemet, i synnerhet tersintervallen. Uppsatsen visar även att populärmusiken har utvecklats mot en enklare harmonik med färre västerländskt klassiska drag och fler folkliga såsom pentatonik och aeolisk modalitet. Analysverktyget som uppsatsen tagit fram gör det möjligt att med mycket ringa förkunskaper ackompanjera en betydande del av de senaste sextio årens populärmusik (med stor säkerhet även musik från andra genrer som sen barock, visor, folkmusik och jazzens standardrepertoar) enbart med hjälp av funktionsanalys och tack vare detta samtidigt lära sig det musikaliska hantverket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)