Musikalisk känsloresa - En studie i hur musik kan skapas och associeras med känslor

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Författare: Robert Nadim Karlsson; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Mitt intresse för film- och tv-spelsmusik har lett mig in på detta musikaliska arbete, vars utgångspunk har varit att utröna om man med hjälp utav egenkomponerad symfoniorkestermusik kan skapa och förmedla olika känslostämningar. Det känslomönster som jag har försökt återspegla i min komposition är hämtad ur Bröderna Grimms saga om Rödluvan och vargen. För att genomföra detta arbete har jag samtalat med två kompositörer angående deras syn på känslor, musik och skapandeprocessen samt fördjupat mig i litteratur och undersökningar inom områdena musikpsykologi, musikvetenskap och grundläggande fakta kring en symfoniorkesters uppbyggnad. Musikpsykologin har exempelvis delat upp musiken i tio olika byggstenar som alla mer eller mindre kan påverka vår känslostämning inför musiken. Musiken skrevs och producerades i sequenserprogrammet Nuendo 3 samt mjukvarusynten Edirol Orchestral. För att ta reda på hur känslorna i min egenkomponerade musik uppfattades valdes en lyssnarpanel ut. Tio män och tio kvinnor deltog i undersökningen varav hälften av kvinnorna och männen var verksamma inom musikbranschen och den andra hälften räknade sig själva som ickemusiker. Min studie visar att det vid flera tillfällen gick att påverka personerna i undersökningen till att associera min musik med en viss förutbestämd känslostämning. Undersökningen visade således att de tio byggstenarna som musikpsykologin beskriver kan användas som hjälp för att förmedla känslostämningar via musik. Resultatet mynnar sedan ut i en diskussion där jag exempelvis beskriver mina tankar kring skapandeprocessen, skillnaden mellan de olika lyssnargrupperna som ingick i min undersökning samt hur vidare forskning inom området skulle fortgå utifrån mitt arbete. För att förstå sig på denna uppsats fullt ut krävs troligtvis tillgång till en kopia utav den komposition som arbetet utmynnat i. Musiken kan tillsvidare fås vid förfrågan, på e-postadressen; [email protected]

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)