Prosodi och avancerad läsförståelse - ett samspel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att bidra med ökad kunskap kring samspelet mellan prosodi och läsförståelse, samt kartlägga om det går att motivera ett fokus på prosodisk och uttrycksfull läsning i gymnasieskolans svenskämne. En systematisk översikt av ämnesområdet ledde fram till att åtta artiklar valdes ut och presenteras i översikten. Materialet visar att det finns evidens för att prosodi och läsförståelse samspelar, och att även äldre läsare på en avancerad nivå delvis använder en inre prosodisk representation för att skapa mening i text vid läsning. Vidare att läsning med prosodiskt uttryck - s.k. uttrycksfull läsning - används speciellt för att ge struktur åt text med hjälp av tonhöjd, varaktighet och pausering. I diskussionen görs ett försök att belysa resultaten ur ett svenskämnesdidaktiskt perspektiv, samt lyfts frågan om vilket motstånd lärare kan tänkas stöta på när de vill introducera prosodi som en del av läsning på gymnasienivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)