Variation och formuleringsförmåga i andraspråkstexter : En komparativ studie av elevers variations- och formuleringsförmåga i relation till betyg.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieelevers variation och formuleringsförmåga och ställa det i relation till betyg satt av verksam lärare. Detta gjordes genom att kvantitativt mäta OVIX-värde, fundamentsvariation, bisatsvariation, nominalkvot och fundamentslängd i åtta elevtexter från det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk 2015. Texterna analyserades även kvalitativt för att observera skillnader mellan texterna som inte framkom genom den kvantitativa analysen. De texter som analyserades var alla skrivna av elever med svenska som andraspråk på naturvetenskapligt program, varav fyra hade fått betyget E under bedömningskategorin språk och stil och fyra ett A. De båda betygsgruppernas resultat ställdes mot varandra för att se om skillnad fanns dem emellan. Studiens resultat pekar på att de texter som fått betyg A visar upp en bredare variation och en bättre formuleringsförmåga generellt sett. Dock är differensen mellan betygsgrupperna i vissa undersökningar små och i analysen med kvalitativa inslag återfinns variation inom betygsgrupperna. Vid analys av bisatsvariation visar E-texterna en något mer varierad användning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)