Interna sociala medier - Och dess betydelse för anställdas engagemang, transparens- och organisationsidentifikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Interna sociala medier visar sig vara ett vanligt förekommande kommunikationsverktyg i dagens organisationer. Genom den ökade kommunikationen som interna sociala medier erbjuder, kan gränser mellan ledare och anställda suddas ut och därmed skapa en gemenskap och ökad interaktion mellan parterna. Anställda har även möjlighet att dela personliga- och arbetsrelaterade meddelanden och filer med sina kollegor, något som har visat sig öka de anställdas engagemang i arbetet utifrån tidigare studier. Tidigare forskning i ämnesområdet har utförts till stor del genom kvantitativa metoder och interna sociala mediers påverkan på de anställdas engagemang, transparens- och organisationstransparens har undersökts. Då en kunskapslucka uppmärksammats kring en mer djupgående förståelse i ämnet, ämnas denna studie bidra till akademin utifrån en kvalitativ utgångspunkt. Syftet med studien var att undersöka huruvida interna sociala medier påverkar de anställdas engagemang, transparens- och organisationsidentifikation i en svensk medieorganisation. Genom intervjuer och en dokumentanalys undersöktes mellanledarnas perspektiv genom intervjuer, en dokumentanalys, för att sedan utföra en triangulering av metoderna i jämförande syfte. Slutsatsen visade att de anställdas användande av de interna sociala medierna ökat i samband med pandemin Covid-19 som eskalerade under studiens gång, i jämförelse med innan dess utbrott. Detta visade bland annat på ett ökat medarbetarengagemang samt en ökad organisationsidentifikation, eftersom de anställda tillsammans med ledaren, nu kommunicerade varje dag, något som inte skett tidigare i samma utsträckning. Transparensen bland de anställda visade sig vara låg, medan transparensen anställd och ledare emellan var hög. Studiens resultat ämnades att bidra med det aktuella kunskapsläget inom ämnesområdet för framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)