Problemlösning för alla? : De exekutiva funktionernas påverkan i matematik för elever med ADHD/AST

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: De funktioner som styr vårt målinriktade beteende kallas med ett samlingsnamn för exekutiva funktioner. Syftet med vår kvalitativa intervjustudie är att belysa hur de exekutiva funktionerna påverkar elever med ADHD och/eller AST i matematik, med ett särskilt fokus på problemlösning. Vidare kartläggs vilka stöd och anpassningar som används i matematik för att kompensera nedsatta exekutiva funktioner. Resultatet visar att elever med ADHD och/eller AST ofta har svårigheter med de exekutiva funktionerna och det blir särskilt tydligt i matematiken när det gäller problemlösning där generalisering, förmåga att uppnå kämpande, minne, självförtroende och motivation är viktiga delar. Studien visar att pedagoger använder flera olika kompensatoriska hjälpmedel för att kompensera nedsatta exekutiva funktioner i matematik. Enligt productive struggle och productive failure, som är arbetets teoretiska bakgrund, lär sig eleverna bäst när de får kämpa med sitt lärande och på så sätt nå djuptänk. Vi anser att dagens kursplaner i matematik går att koppla samman med dessa teorier och är intresserade av om elever med ADHD och/eller AST, trots svårigheter med de exekutiva funktionerna, har förmågan att tillägna sig kunskap enligt dessa teorier. Våra respondenter är överens om att elever med ADHD och /eller AST är lika olika som elever utan diagnoserna. Det är därför viktigt att inte generalisera utan att verkligen se varje elevs behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)