Extra anpassningar – hur, vad, när och varför? En kvalitativ intervjustudie av sex matematiklärares upplevelse av extra anpassningar i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Anna-karin Bondesson; Ingrid Stoltz; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: AbstractSyfteStudiens syfte har varit att undersöka hur sex matematiklärare uppfattar och förhåller sig till extra anpassningar för elever som uppvisar svårigheter inom både läs och skriv och matematik. Frågeställningar som har legat till grund för undersökningen är: Hur uppfattar lärarna begreppet extra anpassningar? Vilka hinder och möjligheter kan lärarna se i arbetet med extra anpassningar? Hur omsätter lärarna information om elevens specifika behov till didaktiska åtgärder? TeoriDe teoretiska utgångspunkterna som studien tar avstamp i är dels det sociokulturella perspektivet där pedagogernas didaktiska val kopplas till elevens lärande. Skolans undervisningspraktik och den sociokulturella teorin om hur individen tillägnar sig fysisk eller kognitiv resurs i miljön och i kommunikativt samspel länkas samman genom de didaktiska frågorna hur, vad, när och varför, vilka är grundläggande för lärande och undervisning (Säljö, 2015). Studien grundar sig också på de tre specialpedagogiska perspektiven kompensatoriskt, relationellt och dilemma, utifrån Nilholms (2007) definition. Dessa är satta att belysa riktningar i informanternas svar som kan ge information om synsätt i uppfattningar kring arbetet med extra anpassningar. Forskningsansats och metodStudien är kvalitativ och utgår från en hermeneutisk ansats där lärarnas uppfattning undersöks med avsikt att få syn på åsikter och förhållanden i de sammanhang de befinner sig. Som metod valde vi den kvalitativa forskningsintervjun av semistrukturerad karaktär. Studien är genomförd på tre grundskolor genom sex intervjuer med matematiklärare. ResultatResultatet pekar på att det finns en viss samsyn kring målet med extra anpassningar men att verksamheterna skiljer sig åt i hur långt man kommit i implementeringsprocessen. Det råder en osäkerhet i att prata om begreppet då det framkommer att innebörden fortfarande är oklar för flera informanter. Flera teman som lärarna upplever påverkar arbetet med de extra an

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)