Personal om resurs –En studie om arbetet kring personal & investering i denna resurs på attraktiva arbetsplatser i dagens rankingsamhälle

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Förr behandlades den mänskliga resursen som egendom men arbetssamhället har utvecklats och idag ses personalen i många fall som den viktigaste resursen. Ekonomi innebär att hushålla med begränsade resurser men frågan kan ställas hur det egentligen går det till när företag hushåller med begränsade mänskliga resurser. Ett rankingsamhälle har även vuxit fram i dagens samhälle där företag rankas i kategorier som exempelvis bästa arbetsplats. Det blir med detta intressant att se närmare på hur företag som har hamnat högt på rankinglistor över bra arbetsplatser arbetar med sin personal och hur investering i denna resurs går till. Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på vilka motiv som ligger bakom varför företag ställer upp i medarbetarundersökningar och vilka som är framgångsfaktorerna för att hamna högt på rankinglistor över Sveriges bästa arbetsplatser. Syftet är också att undersöka hur arbetet runt personalen går till och hur investering i denna resurs fungerar i de svenska företag som har den gemensamma nämnaren att de har hamnat högt på listor över bästa arbetsplatser. Avgränsningar: Vi har i denna uppsats fokuserat på fyra företag som placerat sig högt på rankinglistor över Sveriges bästa arbetsplatser. Uppsatsen är skriven ur ett västerländskt perspektiv då vårt teoretiska material består av forskning som skett i västvärlden. Det ämne vi belyser har koppling till immateriella tillgångar men då vi inte skriver detta arbete ur ett bokförings- och redovisningsperspektiv går vi inte in djupare på krav kring detta. Metod: För att uppnå studiens syfte och för att få en djupare förståelse för ämnet har en kvalitativ metod använts. Primärdata har samlats in genom fyra semi-strukturerade intervjuer som utgör empirin i denna studie. Den information som ligger till grund för den teoretiska referensramen har främst tagits fram genom sökningar i Handelshögskolans bibliotek och databaser. Resultat och slutsatser: Ett flertal olika motiv till att ställa upp i medarbetarundersökningar har kunnat identifieras som att kunna jämföra sig med andra och konkurrera, kartlägga styrkor och svagheter och för marknadsföringsmässiga fördelar är några. Några av framgångsfaktorerna bakom en hög rankingplats är att medarbetarna trivs samt har möjlighet att växa och utvecklas på företaget. Det har både kunnat utläsas samband mellan hög placering, nöjd personal och ekonomisk lönsamhet samt hög placering och avsaknad av externa ägare i företagen. Personalinvesteringar som kunnat utläsas viktiga var bland annat kompetensutveckling och friskvård. De icke-monetära investeringarna i personalen valdes i de flesta fall för att motivera och effektivisera personalen före monetära bitar som lön och bonus. Förslag till fortsatt forskning: En fortsatt studie som berör fler företag skulle här anses intressant eller att undersöka företag inom en annan bransch än tjänstesektorn. En fördjupad studie i undersökningarna bakom dessa rankinglistor skulle även anses som angelägen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)