Samarbete, interaktion och kommunikation i improvisation : Om utmaningar och möjligheter i undervisning i improvisation på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka möjligheter och utmaningar i undervisning i dansimprovisation med elever som studerar inriktningen dans på estetiska programmet. Undersökningens teoretiska ramverk utgår från sociokulturell teori om lärande. Undersökningen genomförs i form av en fallstudie. Det empiriska materialet består av ljud- och videoupptagningar, fältanteckningar samt observationer av danslektioner i improvisation. Studiens resultat visar hur erfarenhet har en betydande roll för möjligheter och utmaningar i undervisningen i improvisation. Den kinestetiska empatin relaterades i studien till traditionellt bundna förmågor inom dansundervisning som uppmärksamhet, koncentration och initiativtagande. Studiens resultat visar på hur motivation och ansvarskänsla inom kontexten korrelerade med sociokulturell lärandeteoris begrepp proximal utvecklingszon. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)