Den verklighetsnära koden : En studie hur IT-branschens teknik kan implementeras i gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Att synliggöra verkligheten i undervisningen är en utmaning. Särskilt att få in aktuell teknik in i datorundervisningen på gymnasienivå. Detta eftersom IT-branschen aldrig står still, ny teknik utvecklas ständigt och branschen är därmed tvungen att hänga med i denna utveckling. Hur ska då vi i skolvärlden kunna hänga med? Vilken teknik används ute i IT-branschen egentligen?I detta explorativa examensarbete undersöks vilken teknik som IT-företagen i Norrköping och Linköping använder inom sektorerna programmering och webbdesign. Detta har gjorts genom en enkät där IT-företagen fått ge sina synpunkter på vilken teknik som de tycker är viktigast för en anställd att behärska. Resultatet visar att det är klassisk och beprövad teknik som IT-företagen fortfarande tycker är viktigast.Nästa steg i denna explorativa studie var att undersöka ämnesplanerna från Skolverket för programmering och webbutveckling. Detta för att utreda hur enkätens resultat kan användas på undervisningsnivå. Det visade sig att det inte var några större problem att anpassa ämnesplanerna så att IT-företagens utvalda teknik kan användas i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)