Chef. Går det att finna balans i ett högpresterande yrke?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: En viktig del till att bli en framgångsrik chef är att finna en balans mellan arbete och fritid. Går det att finna balans mellan arbete och fritid. I det långa loppet handlar det om att orka hantera hög arbetsbelastning och krav som stundtals tenderar att spilla över på ens fria tid. Genom teknikutvecklingen är inte längre tillgängligheten ett problem utan problematiken ligger snarare hos individen att sätta sina egna gränser. Den här studien innefattar nio chefer från olika branscher verkade i Göteborgsområdet. Respondenterna har intervjuats där egna tankar och reflektioner kring deras balans har varit i fokus. Materialet har sedan analyserats genom Gränsteorin och Krav och Kontroll modellen som är kända modeller inom ämnet. Ur studien framkom det att cheferna har en bra balans men måste aktivt arbeta för att upprätthålla den. Cheferna tillhör kategorin “aktiva arbeten” även om det finns tendenser för ständig pendling mellan riskzonen för ohälsa och balans. Vidare har studien visat att flexibilitet är nyckeln till balans i chefernas liv. Synonymt med flexibilitet är fritt handlingsutrymme som erbjuds av samtliga organisationer då det ligger i bådas parters intresse att individanpassa arbetet. Individen får möjligheten planera sitt eget arbete, medan organisationen vinner på den prestationsbaserade arbetet där cheferna tenderar att arbeta fler timmar för att uppnå tillfredsställande resultat. I vår slutsats framkom det bland annat att hur man vill ha sin balans mellan arbete och fritid baseras på livspreferenser och är högst individuellt. Valet av strategi för att skapa balans planeras i en större mån runt organisationen än vad cheferna var medvetna om.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)