SLOPAD REVISIONSPLIKT : – faktorer som påverkar småföretagaren i valet av fortsatt revision BEHOV – RELATION – KONTAKT - VÄRDE

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte är att förklara hur småföretagaren uppfattar nyttan med revision och revisionsnära tjänster. Vidare syftar studien till att förklara hur relationen med den revisor småföretagaren har idag påverkar framtida beslut om att behålla revisionen när revisionsplikten slopas. Studien bygger på tidigare forskning över nyttan med revision i småföretag. Samt behov – och relationsattribut som påverkar valet av fortsatt revision. I studien används en kvantitativ metod med en hypotetisk-deduktiv ansats, där empirin insamlats via en enkätundersökning till 180 små ägarledda aktiebolag inom Östersunds Kommun. Samtliga enkätfrågor studeras i Excel för att se spridningen i svaren procentuellt, genom diagram. Därefter genomförs en MDA Multipel Diskriminant Analys i SPSS, för att kontrollera de oberoende variablernas påverkan på beroende variabeln. Slutligen kontrolleras MDA resultatet med en korrelationsanalys. Resultatet från MDA visade att ömsesidig respekt mellan företagaren och revisorn har störst påverkan vid valet av fortsatt revision. Majoriteten av småföretagarna 68,8% tänker behålla revisionen, även när den blir frivillig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)