Uppföljningssystem för trucktransporter : Utförande på transportavdelningen på Sandvik

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och byggd miljö

Sammanfattning: För att kunna öka värdet på sina produkter gäller det att logistikservicen är av högsta kvalitet. Det är att leverera rätt produkt, i rätt tid, till rätt plats, i rätt kvalitet och kvantitet. För att kunna leverera denna service behöver företag ha kontroll på alla delar av tiden det tar att producera varan. Det kan vara allt från lagerhantering till transporter mellan olika produktionsavsnitt. Det beställaren hos administrationen på Sandviks transportavdelning ville undersöka var hur deras sidlastare egentligen utnyttjas. Därifrån har syftet med examensarbetet blivit att utforma ett uppföljningssystem som automatiskt ska registrera värden på prestationer på truckfordon inom ett begränsat geografiskt område. För att uppfylla syftet har olika metoder använts för att inhämta den teori som krävdes till uppföljningssystemet och för att kunna utföra tidsstudien. Metoderna var samtal och diskussioner med handledare på Sandvik och Högskolan i Gävle samt sökning litteratur (artiklar, examensarbeten och facklitteratur). Ur informationen som har tillhandhållits kom den teoretiska referensramen fram. Först förklaras det grundliga i logistiken som ger förståelse för vad logistik egentligen är. Sedan läggs den teori fram som behövs för att uppföljningssystemet ska kunna utformas samt den teori som behövdes angående tidsstudie. Nyckeltal och mätetal är två delar som bygger hela uppföljningssystemet och därmed även viktiga detaljer i teorin. Sandvik är ett företag som tillverkar produkter inom skärverktyg för bearbetning i metaller, maskiner för gruvindustri, rör, band, stång, processystem och tråd. Tidsstudien som är utförd inom Sandvik har gjorts på rördivisionen och de sidlastare som transporterar rör. Resultatet av tidsstudien blev att tre stora poster tog upp cirka 75 % av den tid som undersökningen utfördes. De tre stora posterna var körning med last, körning utan last och tom sidlastare. Största posten i tidsstudien var tom sidlastare (31 % av tiden). När uppföljningssystemet utformades användes brainstorming för att komma fram med idéer och en mindmap för att sammanfatta de tankar som kom fram. Utav den här metoden och teorin som studerats om nyckeltal och mätetal har uppföljningssystemet tagits fram. Uppföljningssystemet bygger på att sensorer ska indikera till ett datasystem vilken typ av arbete det är som utförs (körning med last, körning utan last och övrig stillastående tid) samt att det ska finnas en sensor för vikt av lasten. Utifrån diskussionen och analysen av uppföljningssystemet och tidsstudien kom följande slutsatser fram: • Företag bör skaffa sig ett uppföljningssystem som följer upp nyckeltal och mätetal för att bättre kunna effektivisera transporter. • Nyckeltalen och mätetalen ska vara klara och tydligt beskrivna samt att alla arbetare ska veta om att de finns. Arbetarna ska också veta att mätningar görs kontinuerligt. • Tidsstudien visade att sidlastarna stod stilla stor del av den tid som undersökningen gjordes. • Sandviks olika rörverk borde planera sin produktion bättre och jämnare för att sidlastarna ska få jämnare arbetstakt och bättre kunna planera in och ut körningarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)