Var är balansgången? : En kvalitativ studie om rektorers vägledning gällande digitala skärmar.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studien grundas på fyra rektorers beskrivningar och vilken vägledning som ges till förskolans personal gällande digitala skärmar i förskolan. Syftet med studien är att genom ett hälso- och lärande perspektiv synliggöra hur rektorer vägleder sin personal i undervisningen gällande användningen av digitala skärmar i förskolan. Studien har utgått från kvalitativa semistrukturerade intervjuer i insamlingen av empiri. Resulatatet visar att det finns en osäkerhet hos rektorer i vägledningen av de digitala skärmarna. Osäkrheten grundar sig i deras personliga inställningar och tidigare kunskaper. Delegering är något som framkommit som en vanlig strategi i rektoernas vägledning. Resultatet visar även att det inte finns några specifika riktlinjer men att rektoerna ser det som viktigt att ha barnens hälsa och lärande i åtanke. Slutligen visar de sig att rektorerna anser att barn skärmtid främst kräver riktlinjer hemma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)