Snuggimals och Hot Wheels
Sammanfattning: Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att genomföra en kvalitativ undersökning av hur leksaksreklam ochleksakspresentationer ser ut ur ett genusperspektiv. Uppsatsen huvudfråga är om och hur olika genusstereotyperoch symboler används i leksaksreklamen. Dessa frågor mynnar sedan ut i en diskussion kring skolans uppgift isammanhanget. Uppsatsens teoretiska perspektiv vilar på en grund från genusvetenskapen och inomsocialpsykologin: socialisation. Både genusvetenskapen och socialisationsteorin menar att genus är något somutvecklas och görs i samspel med omgivningen och dess normsystem. Frågeställningarna har undersökts genomkvalitativa bildanalyser av dels produktbilder och bildtext på leksaker från hemsidor och dels genom analys avreklamfilmer från Cartoon Network. Bildsemiotik är den teori som används som stöd för metoden. Resultatet avbildanalyserna visar att det material som analyserats är stereotypa representationer av genus och leksaker.Symboler används genom olika färger och olika teman som är centrala för pojk- och flickreklam. I flickreklamenanvänds nästan enbart rosa och pasteller, vilket aldrig förekommer i pojkreklamen. Pojkreklamen har ett bredarespektrum av färger. Flickreklamerna bar ofta på omvårdande eller glamourösa konnotationer medanpojkreklamen innehöll äventyr, fart och konkurrens.Vi lever i en visuell kultur och vi som pedagoger möter eleverna dagligen och är enligt styrdokumenten ålagdaatt motverka traditionella genusroller och ge alla samma möjligheter oavsett kön. För att kunna arbeta med genusmåste vi pedagoger också vara medvetna om de bilder och budskap kring genus som barnen möter i sin vardag.Forskningen är oenig kring i vilken utsträckningsgrad reklamen påverkar barnen men den är ändå en del i ettsammanhang av olika socialisationsagenter.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)