Vilken roll spelar genus när elever väljer barnlitteratur? : - En studie av grundskolans yngre år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Författare: Elin Bertils; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studien är att utifrån en kvalitativ metod ta reda på om pojkar och flickor gör olika bokval i skolan. I den kvalitativa studien utförs totalt två intervjuer, med en lärare och en skolbibliotekarie. I den kvalitativa studien genomförs även två observationer, den ena i ett klassrum och den andra i ett skolbibliotek. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet har varit Lena Gemzöes genusteori utifrån feminismens grundtankar. Genusteorin genomsy-ras i hela studien som en röd tråd. Resultatet av studien visar att läraren och skolbiblioteka-rien arbetar med elevernas bokval på varsina håll och i olika utsträckning. Skolbibliotekarien är mer närvarande i elevernas bokval. Det synliggörs även att skolbibliotekarien har en större kännedom kring elevernas bokval. Läraren blir alltmer medveten kring elevernas val av böcker under intervjuns gång. Studien tar således upp möjliga faktorer som kan ligga till grund för elevernas genusbundna bokval med genusvetenskaplig bakgrund för arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)