"Det är väldigt, väldigt roligt att ha utvecklingssamtal" - En undersökning av vad pedagogen anser påverkar genomförandet av utvecklingssamtalet i förskolan
Sammanfattning: Syftet med vår undersökning var att öka kunskapen om förskolans utvecklingssamtal. Vi ville se vilka faktorer som pedagogen anser påverkar genomförandet av utvecklingssamtalet. Tidigare forskning har studerats och legat till grund för undersökningen. I undersökningen har vi kunnat se att det är många faktorer som påverkar utvecklingssamtalets genomförande. De sex faktorer vi kunde se som övergripande var förberedelse, samtalsformen, strävan efter samarbete, delgivande av information, barnsyn samt utbildning och erfarenhet. Vi har sett att utvecklingssamtalet inte är en isolerad företeelse utan har stor koppling till verksamheten. Eftersom det inte finns några klara riktlinjer hur genomförandet ska ske är diskussioner på förskolan av stor betydelse. Dessa diskussioner kan leda till en ökad medvetenhet om hela verksamheten. Vi anser att det komplexa i att hålla ett utvecklingssamtal kräver att föräldrars och pedagogers samarbete lyfts fram i lärarutbildningen. Det ställer även krav på arbetsgivaren vad det gäller kompetensutveckling.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)