Pipeline-verktyg och Integrering av grafiskt användargränssnitt i Nebula 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för system- och rymdteknik

Författare: Michael Logart; [2012]

Nyckelord: Datorspel; Spelmotor; GUI; Animation; FBX; Pipeline;

Sammanfattning: Det här arbetet har vidareutvecklat spelmotorn Nebula 3 genom att implementera ett sätt att inkludera grafiska användargränssnitt i spel skapade med motorn, samt en nästan färdig ny pipeline för att skapa animerade karaktärer för motorn. Det grafiska användargränssnittet implementerades med ett tredjepartsbibliotek kallat CEGUI. Den nya pipelinen går ut på att man exporterar en FBX-fil med all grafisk data som sedan läses in och konverteras till Nebula 3s format. Inläsningen sker med hjälp av Autodesks FBX SDK. Filerna som Nebula 3 behöver är en fil med animationsinformation, en fil med skin-information samt en fil som knyter ihop dessa. Test av den sista filen saknas. Det existerar fortfarande förbättringar som skulle kunna göras till pipelinen.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)