Tävlingsinslag i ämnet Idrott och Hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att kartlägga tävlingsinslag i ämnet idrott och hälsa Kunskapsöversikten avser idrott och hälsa i högstadie- och gymnasieskolans årskurser. Utifrån syftet undersöks vilka konsekvenser tävlingsinslag medför i ämnet Idrott och Hälsa, hur elever upplever och påverkas av tävlingsinslag i ämnet Idrott och Hälsa samt vilken inverkan föreningsidrotten har på ämnet idrott och hälsa? I resultatet för denna kunskapsöversikt sammanställs och redovisas vad forskning säger om tävlingsinslag i ämnet idrott och hälsa. Resultatet tar upp exempel på vilka konsekvenser tävlingsinslag kan medföra för elever och hur det påverkar undervisningen dem. Resultatet redovisar också paralleller med föreningsidrott där tävling förekommer. Resultatet visar på att tävlingsinslag i ämnet idrott och hälsa får negativa konsekvenser för elever då det påverkar undervisning, lärandemiljö, motivationsklimat och didaktik. Resultatet visar också på hur elevers upplevelser påverkas av tävlingsinslag där framförallt elever som inte utövar någon idrott utanför skolan missgynnas mer av tävlingsinslag, vilket resulterar i negativa konsekvenser för elevers upplevelser och därmed deras lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)