Webbdesigns inverkan på användarensförsta intryck : - Hur fångar man en användare?
Sammanfattning: Det finns över 200 miljoner aktiva hemsidor till drygt 5 miljarder användare. I takt med attinternet har växt och utvecklingen gått kraftigt framåt har användare blivit mer kräsna överinnehållet på en hemsida.Varje gång en användare besöker en hemsida gör användaren ensnabb utvärdering av hemsidan för att avgöra om denne vill stanna på sidan eller lämna denpå en gång.Målet med denna studie är att titta närmare på hur webbdesign påverkar användarens val attstanna kvar på en hemsida eller inte. Studien inriktar sig på hur valet av typsnitt, bild och färgpåverkar användarens vilja att stanna kvar på hemsidan utifrån trovärdighet ochanvändbarhet.För att besvara forskningsfrågorna så skickades en enkät ut där deltagarna fick besvara denuppleva trovärdigheten och användbarheten utifrån tre designaspekter, typsnitt, bild och färgsamt se hur detta påverkar deltagarnas vilja att stanna kvar på hemsidan.Resultatet visar att alla tre designprinciper påverkade användarens vilja att stanna kvar påhemsidan. De designelementen som undersöktes påverkade användarens vilja att stanna kvarpå hemsidan i följande ordning från minst till störst påverkan: typsnitt, färg, bild.Sammanfattningsvis visar studien på att en användares benägenhet att stanna kvar på enhemsida kan öka om designen är tillfredsställande och genomtänkt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)