Empowerment - ett begrepp för alla? En studie om olika yrkesgrupper på Bilföretaget AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Följande studie syftade till att undersöka om det finns en skillnad inom psykologisk empowerment mellan olika yrkesgrupper på ett internationellt bilföretag, som i denna studie refererades till som Bilföretaget AB. Studien utredde hur de potentiella skillnaderna såg ut och kunde förstås. Genom en blandad metod bestående av enkätundersökning och semistrukturerade intervjuer framkom vissa signifikanta skillnader inom olika dimensioner av empowerment mellan olika yrkesgrupper på företaget. Resultatet visade skillnader mellan arbetare och tjänstemän inom upplevd mening, mellan chefer och medarbetare i en känsla av påverkan samt mellan två verkstadsdelar inom upplevd kompetens. Intervjupersonerna beskrev skillnaderna som kopplade till bland annat olika stor tillgång till stöd och information. Avslutningsvis diskuterades resultaten utifrån tidigare teorier och hur dessa kan tillämpas på Bilföretaget AB, samt inspirera andra organisationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)