Hur anställda påverkas av företagsförvärv och sammanslagningar -En studie av hur kommunikation, personlig identifiering och integrering påverkar motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: M&A fick redan på 80-talet stort fokus i managementlitteratur då mer än hälften av alla M&A ansågs vara misslyckade. Misslyckanden beskrevs då bero på att man tappat fokus på mänskliga faktorer som påverkar anställdas motivation. Med detta som bakgrund var det därför intressant att undersöka vilka faktorer som påverkar motivation samt se hur detta förändras genom alla steg i M&A-processen – innan, under och efter. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur anställdas motivation påverkas av M&A samt identifiera om, och i så fall hur, motivationen förändras innan, under och efter M&A. Detta görs genom att i varje period undersöka hur man har kommunicerat, hur personlig identifiering har förändrats samt hur man har integrerat de två företagen. 5 Metod: En intervjustudie gjordes med hjälp av ett företag inom it-konsultbranschen som under 2015 genomförde M&A. Initialt genomfördes en förundersökning i form av en enkät som lämnades till 5 anställda på olika organisatoriska nivåer i företaget. Enkäten följdes sedan upp under en intervju där respondenterna fick möjlighet att utveckla sina svar och ytterligare frågor tillkom för att förtydliga inför analys. Personerna valdes ut baserat på vilket företag de arbetade på tidigare för att få åsikter från båda de tidigare företagen. Resultat och slutsats: Studien visar att anställdas motivation påverkas av M&A samt att olika faktorer har olika stor betydelse i de olika stegen av processen. Studien visar även att man inte kan göra en generalisering och säga att utfallet av M&A påverkas negativt av sänkt motivation då utfallet för undersökt företag anses lyckats trots att anställdas motivation stundtals gått ner under processen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)