"Det ska vara kul också" : en kvalitativ studie av entreprenöriell motivation inom spelutveckling
Sammanfattning: I denna undersökning studeras karaktäristiska motivationsfaktorer för entreprenörer inom spelutveckling. Syftet är att bidra till ökad förståelse av de motivationsfaktorer som driver spelutvecklare att bli entreprenörer och till att fortsätta driva verksamheten. Genom att studera de motiv en individ har till att starta företag menar Berridge (2004) att förståelse för entreprenöriell motivation kan erhållas. För att kunna undersöka vad det är som motiverar individer till entreprenörskap ligger teorier om inre motivationsfaktorer till grund för undersökningen. I avsikt att skapa en djupare förståelse för ämnet baserades det empiriska materialet på tio kvalitativa intervjuer med entreprenörer inom spelutveckling. Resultatet tyder på att motivationsfaktorerna varierar över tid och att fler motivationsfaktorer är karaktäristiska i det pågående entreprenöriella arbetet än i valet att bli entreprenör, där karaktäristisk innebär att fler än hälften av respondenterna uppvisade motivationsfaktorn. En motivationsfaktor indikerade på att vara utpräglad för spelutvecklare i beslutet att bli entreprenör, vilken var självständighet. I det pågående arbetet visades behov av prestation, självständighet och självcentrerad passion vara de mest utmärkande motivationsfaktorerna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)