Kunskap om stereotyphot och dess påverkan på svenska lärarstudenters förväntningar på flickors och pojkars matematiska förmåga

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: När kvinnor ägnar sig åt matematik löper de risken att utsättas för stereotyphot och bli bedömda efter den negativa stereotypen som existerar kring kvinnor och matematisk förmåga (Spencer & Steele, 1999). Den aktuella studien undersöker ifall information om stereotyphot påverkar lärarstudenters attityder kring könsstereotyper och matematik. En enkätundersökning med tre olika betingelser delades ut till totalt 156 lärarstudenter. I betingelse 1 fick deltagarna ingen information om stereotyphot. I betingelse två fick deltagarna information om stereotyphot. I betingelse tre fick deltagarna information om stereotyphot, samt veta hur man minskar negativa effekter av stereotyphot. Resultatet visade en robust könsskillnad där pojkars matematiska förmåga skattas högre än flickors. Inget stöd fanns för att information påverkar deltagarnas attityder. Vår forskning visar att stereotypa föreställningar existerar kring flickors matematiska förmåga med låga förväntningar på deras prestation som följd och understryker vikten av att utbilda lärare om stereotyphot.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)