Ät chips, få ett A i Idrott och Hälsa! : En studie kring elevers värderande av teori och praktik i Idrott och Hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Simon Persson; Fredrik Erenius; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att det föreligger ett problem kring bedömning i Idrott och Hälsa är ett tidigare känt problem. I denna studie tittar vi närmare på hur eleverna uppfattar och värderar olika kunskaper med avseende på teori och praktik i Idrott och Hälsa. Det granskas även vad eleverna tror att läraren värderar vid bedömning samt vad eleverna själva anser värdefullt att lära sig i kursen. Undersökningen är gjord med en enkätstudie på 187st gymnasieelever. Underlaget omfattar på pojkar, flickor, elever som läser studieförberedande program, elever som läser yrkesförberedande program, elever som motionerar regelbundet och de som inte gör det. Resultat visar på att de teoretiska kunskaperna skattas något högre vid bedömning än de praktiska kunskaperna. Dock så anses säkerhetskunskaper som hjärtlungräddning och livräddning som viktiga, något som dock eleverna inte uppfattar betonas så mycket i undervisningen. Att de teoretiska kunskaperna värderas högre kan anses stämma överrens med den historiska förändringen som har skett där den teoretiska förankringen har fått större betydelse med hälsobegreppets tydliga intåg i ämnet i samband med läroplansreformen 1994.   Nyckelord: Betyg, Bedömning, Idrott och Hälsa, Idrottsundervisning, Elevers uppfattning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)