Analoga och digitala läromedel imatematik : – en analys avämnesinnehållet omkrets

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Författare: Fanny Nilsson; [2021]

Nyckelord: läromedel matematik;

Sammanfattning: Detta examensarbete är en läromedelsanalys av två olika sorters läromedel för årskurs 7i matematik. Läromedlen är en klassisk matematikbok och ett modernt digitalt läromedeli matematik. Läromedlen som ingick i analysen var Matematikboken X och MatematikX direkt, båda utgivna av Liber. I en tid då digitala läromedel tar steget in i skolan ser jagatt det saknas både forskning och erfarenhetsbaserad kunskap om hur de digitalaläromedlen skiljer sig från de analoga och om hur de digitala läromedlen förändrarmatematikundervisningen som bedrivs. Syftet var därför att analysera och jämföra denanaloga och digitala formen av ett läromedel i matematik, som används i Skåne idag. Arbetet är en dokumentanalys av läromedlens avsnitt om omkrets.Analysen gjordes utifrån följande två frågeställningar;- Vilka uppgiftstyper kan identifieras inom området omkrets i analoga och digitalaläromedel i matematik i årskurs 7?- Vilka skillnader finns i fråga om hur instruktionsdelarna om omkrets i analoga och digitala läromedel för årskurs 7 är utformade? Som verktyg för analys användes Anthropological Theory of Didactics samt multimodalsocialsemiotik.Totalt åtta uppgiftstyper identifierades; Mäta sträcka i en figur, Rita figur enligt givnakriterier, Beräkna omkrets av en figur, Beräkna en cirkels radie från dess omkrets,Beräkna omkrets av cirkel från diameter, Beräkna sidan av en fyrhörning från dessomkrets, Resonera, Förklara hur du tänker. Uppgiftstyp, lösningsmetod samtförklaringsmodell var samma i fem av uppgiftstyperna. För uppgiftstyperna Mäta sträckai en figur, Rita figur enligt givna kriterier samt Förklara hur du tänker identifieradesskillnader mellan uppgiftstyp, lösningsmetod och / -eller förklaringsmodell. Skillnadernalåg i lösningsmetoden eller i uttrycksformen eleven kan använda för att svara.Innehållet i instruktionsdelarna i de båda läromedlen var mycket snarlikt. Formuleringar,upplägg, figurer och exempeluppgifter återkom. Skillnader som identifierades var främstatt det digitala läromedlet innehöll film, samt avseende hur elever uttrycker sinalösningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)