Effekter av ny infrastruktur

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

Sammanfattning: Arbetets utgångspunkt är att ta reda på vilka effekter en ny infrastruktur kan få på en kommun och på ett samhälle i kommunen samt vilka fysiska åtgärder berörda aktörer avser vidtaga på grund av satsningen. Jag har använt mig av Ale kommun som exempel när jag studerat. Jag har gjort en fallstudie över två liknande områden, som också påverkats av ny infrastruktur. Därefter har jag analyserat och diskuterat om man kan se några samband kommunerna emellan. Det jag har kommit fram till är lite olika. Många gånger kan ny infrastruktur innebära ett uppsving för kommunen. Kommunerna kan locka med närhet i och med den, vilket tilltalar många.. Många olika faktorer som vävs samman och bildar en helhet, indikerar att det är en positiv utveckling som väntar kommunen i och med infrastrukturutbyggnaden. Framförallt genom dubbelspårig järnväg som främjar pendling med kollektivtrafik. Studier, som jag har tagit del av, visar på att om möjligheten finns till pendling med snabb kollektivtrafik, såsom tåg till och från en ort, så ökar befolkningen och arbetsmarknaden på orten. Ökningen är markant om man jämför med vad ökningen skulle vara om det enbart gällde en ny motorvägsutbyggnad. Slutsatsen är att ofta innebär en ny infrastrukturutbyggnad en positiv utveckling för en kommun i fråga om befolkning, arbete osv. Det kan innebära ett lyft för samhällena i kommunen genom att kommunen själv väljer att satsa, som att planlägga nya bostads- handels- och industriområden och att näringslivet försöker locka nya verksamheter att etablera sig i kommunen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)