Uppföljning och analys av skonsam sprängning av ortkonturer i KUJ

Detta är en M1-uppsats från Luleå/Samhällsbyggnad

Sammanfattning: Uppföljningsarbetet för detta examensarbete är genomfört i LKAB:s
underjordsgruva i Kiruna. Tiden för fältarbete och rapportskrivning
innefattar månaderna april t.o.m. maj 2008.
Arbetets huvudsyfte är att undersöka hur skonsam sprängning påverkar
kvarvarande berg.
Mycket av arbetet har fokuserats mot en ny generations laddtruck, vilken
möjliggör en mer automatiserad laddning. Automatiken möjliggör laddning med
mer exakta mängder sprängämne och förbättrad precision på hur
emulsionssprängämnet appliceras inuti hålet. Förutom uppföljning av den nya
laddtrucken har även försök med rörladdningar i konturen genomförts och
analyserats. För att kunna jämföra dessa resultat har även uppföljning av
vanliga standardsalvor genomförts (referenssalvor). Dessa salvor var
laddade med den gamla generationens laddtruck.
Det som följts upp är bl.a. indrifter och synliga halvpipor före skrotning.
Andelen synliga halvpipor är ett mått på hur skonsam sprängningen varit mot
kvarstående berg.
Kontroller av detonationshastighet, sprängämnets gasningsförlopp,
laddningsresultat i plexiglasrör samt ortsektionering har genomförts och
analyserats. Resultaten visar bl.a. att laddningen med den nya laddtrucken
kan utföras på ett kontrollerat sätt, vilket är viktigt vid skonsam
sprängning.

Resultat för den nya laddtrucken:

- 97 % indrift före skrotning

- 32 % kvarvarande halvpipor före skrotning

Resultat för rörladdningsförsöken:

- 94 % indrift före skrotning

- 25 % kvarvarande halvpipor före skrotning

Resultat för referenssalvorna (salvor laddade med gamla laddtrucken):

- 25 % kvarvarande halvpipor före skrotning

Resultaten visar på att en högre andel synliga halvpipor erhålls för salvor
laddade med den nya laddtrucken jämfört med referenssalvorna. Skillnaden är
signifikant vilket också de jämnare ortkonturerna visar på.
Sektioneringen visar en markant skillnad i överberg mellan den nya och
gamla laddtrucken. Sammantaget visar resultaten att den nya laddtrucken ger
en ökad kontroll av laddningen i konturhålen, vilket resulterar i jämnare
konturer.
Försök visar på att en skonsam borr- och laddplan minskar andelen överberg.
Hjälparhålen måste laddas med en reducerad laddningskoncentration för att
djupet av dess störda zon inte ska överskrida den störda zonen orsakad av
konturhålen.
Vid laddning med rör i konturen bör en bottenladdning användas. Detta för
att erhålla en jämn indrift.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)