Faror på förskolan : En studie om förskolepersonalens kunskaper och arbete gällande miljögifter inom förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för miljö- och livsvetenskaper

Sammanfattning: Vi utsätts dagligen för en mängd kemikalier, vissa av dem är skadliga både för människan och miljö. För att uppnå det svenska miljökvalitetsmålet giftfri miljö är det av yttersta vikt att förskolorna måste bli giftfria, detta då många förskolor har produkter och leksaker som innehåller miljöfarliga ämnen. Barn är känsligare än vuxna och det är därför av stor betydels att fasa ut produkter från förskolorna där barnen vistas många timmar om dagen. Flertalet kommuner har starta detta arbete men det är viktigt att det sker en beteendeförändring för att åstadkomma ett hållbart resultat. Syftet med studien var att undersöka om information till förskolepersonalen har bidragit till ökad kunskap om miljöfarliga kemikalier på förskolan. Studien syftar även att undersöka om ökad kunskap har lett till ett förändringsarbete samt vilka hinder och möjligheter som finns för att använda kunskapen i ett arbete för giftfri förskola. Det görs med hjälp av att både enkätundersökning och intervjuer hos förskolepersonal verksamma inom Karlstad kommun. Undersökningen som gjordes visar att det finns en positiv attityd hos förskolepersonalen för att jobba vidare med att fasa ut miljögifter på förskolan. Den visar även att medvetenheten och kunskaperna hos förskolepersonalen är goda då de har kännedom om produkter samt ämnen som bör undvikas inom förskolan. Flertalet hinder finns för att personalen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med att minska skadliga ämnen inom förskolorna. Det som begränsar personalens handlingsutrymme är bland annat ekonomi, bristfällig kunskap, tid, oro, upphandlingsavtal och utbud.  För att målet giftfri miljö skall kunna uppnås behöver stödet förbättras för förskolepersonalen. Detta kan göras genom bland annat vidareutbildning och uppdatering av personalen, hårdare krav på upphandling och andra hjälpmedel för att val av bättre produkter ska underlättas och en giftfri förskola ska bli möjliga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)