Intransporter av byggmaterial och inredning i bostadsprojekt : En studie om hur intransporter påverkar kvalitet

Detta är en Master-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Byggbranschen har karaktäriseras av långa, avancerade och dyra projekt med ständig förändring. Byggprojekt består temporära projektorganisationer som ofta bryts upp efter färdigställande av projektet. Byggprojekt drabbas ofta av förseningar och oförutsedda kostnader. I byggproduktion är materialförsörjningen vital, utan rätt material på rätt plats vid rätt tidpunkt kan projektet inte fortlöpa. Byggbranschen ligger enligt många studier efter i implementering av effektiv logistik på byggarbetsplatsen. Branschen försöker ta inspiration från tillverkningsindustrin genom att implementera Lean i hela processen samt inkorporera just in time materialleveranser. Denna studie syftar till att undersöka vilka kvalitetsbrister som finns kopplade till byggplatslogistik. För att öka förståelsen kring hur logistik och intransport av material på byggarbetsplatsen går till har författarna besökt fem byggarbetsplatser och fört informella samtal med personer på plats. Utöver det har intervjuer utförts med 11 representanter från det undersökta företaget med olika kopplingar till byggplatslogistik. Resultaten visar att företaget har flera kunder varav den interna beställaren som styr projektet är viktigast. Dennes förväntan av kostnadseffektivitet i projekten prioriteras högst. Detta leder till att byggproduktion prioriterar att leverera projekten i tid och inom budget. Företaget använder sig av styrande anvisningar i samtliga moment, men när det inte fungerar som planerat improviserar och löser produktionsmedarbetarna de problem som uppstår. Förbättringsarbete ses inte som ett huvudansvar utan det är frivilligt att skicka in förslag på förbättringar under projektens gång. Författarna drar slutsatsen att den interna beställaren, projektets styrande kund, idag inte kravställer kvalitet till lika stor utsträckning som kostnad och tid kopplat till intransporter. Den generella inställningen till intransporter som framkommit vid intervjuer och informella samtal vid platsbesök är att det inte är ett problem i dagsläget. För att kunna öka kvaliteten behöver förutsättningar kopplade till intransporter säkerställas i tidigt skede i samråd med berörda parter. Slutligen följer författarnas rekommendation till företaget för att öka kvaliteten vid intransporter av material på byggarbetsplatsen. För att uppnå god kvalitet och därigenom även ökat kundvärde behöver företaget planera för logistik i tidiga skeden. Företaget bör arbeta med mer kontinuerlig kunskapsöverföring samt se till att de som arbetar med projektering är medvetna om eventuella konsekvenser som material och inredning har i logistikhänseende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)