Utvärdering av innovationsklimatet inom ett högteknologiskt företag för att förbättra och uppmuntra kreativitet

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Sammanfattning: Inom flera industrier står företag inför utmaningar i form av ökad konkurrens och förändringar inom marknader. Deras förmåga att förhöja kreativitet och innovation har identifierats som en viktig faktor för att uppnå konkurrenskraftighet och långsiktigt överlevnad. Ett företags innovationsklimat avgör dess förmåga att utveckla idéer till användningsbara applikationer, och påverkas av vilken industri den är verksam inom. Den högteknologiska industrin kräver en anpassning till marknader som förändras snabbt, vilket ställer krav på att företag utvecklar innovativa lösningar för att uppfylla kunders förväntningar. Följaktligen, uppmuntran av kreativitet och innovation kan anses vara en stor utmaning och nödvändighet för de flesta företagen i framtiden. Detta examensarbete redovisar en bedömning av innovationsklimatet inom ett högteknologiskt företag som är verksam inom försvarsindustrin, nämligen Saab AB. Dessutom bidrar den med forskning inom ett relativt slutet och outforskat område, vilken har en brist på djupgående undersökningar. Arbetet är begränsat till att omfatta en bedömning av organisationen inom produktområdet Gripen vid affärsenheten Electronic Warfare Systems. Inledningsvis genomfördes mätningar för att uppskatta organisationens relativa grad av kreativitet och innovation. Därefter användes den erhållna informationen till att jämföra organisationens ställning i förhållande till andra industrier. Slutligen utvärderades organisationen, varvid dess relativa styrkor och svagheter identifierades. Utöver detta fastställdes en rimlig nivå av innovation, samt åtgärder till förbättringar. Studiens resultat visar att organisationen har ett kreativt och innovativt klimat, men att det finns områden som måste förbättras för att ytterligare främja innovation. Organisationens innovationsförmåga är stark i jämförelse med andra industrier, och används framgångsrikt till att producera och implementera nya och användbara idéer. Även om organisationen inte arbetar aktivt med innovation på en kontinuerlig basis, visar studien att innovationsförmåga finns vid behov. Detta uttalande stämmer överens med de mätningar som utfördes, där organisationen har en god grund för innovation, men stundtals saknar motivationen för att uppnå denna. För att förbättra den nuvarande ställningen behöver organisationen fokusera mer på innovation och uppmuntra kreativitet inom hela organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)