We are the Harry Potter generation – en kvalitativ studie om litteratur, ungdomskultur och empowerment.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Åza Svensson; [2011-04-05]

Nyckelord: Harry Potter; ungdomskultur; fandom; empowerment;

Sammanfattning: Miljontals barn, ungdomar och vuxna världen över har läst böckerna och sett filmerna om trollkarlslärlingen Harry Potter. Några av ungdomarna har sökt sig vidare till den fankultur, eller Harry Potter-fandom, som har uppstått runt om i världen och även i Sverige. I den här studien beskriver sju ungdomar vilken betydelse Harry Potter-fandomen och berättelsen om Harry Potter har haft för dem. Syftet med undersökningen är att bidra med ökad kunskap om den betydelse som det ungdomskulturella fenomenet Harry Potter kan ha haft för ungdomar. Studien är genomförd med kvalitativ metod. Empirin består av sju halvstrukturerade intervjuer med ungdomar mellan 17 och 23 år som har läst böckerna om Harry Potter och som är aktiva inom Harry Potter-fandomen. Den teoretiska ramen består framför allt av teorier om identitet, kapital och empowerment. Studiens resultat visar att det ungdomskulturella fenomenet Harry Potter verkar ha haft en stor betydelse för flera av informanterna i samband med deras identitetsutveckling och identitetsarbete. I berättelsen om Harry Potter har de funnit rollfigurer att identifiera sig med och inom Harry Potter-fandomen har de fått likasinnade vänner. Såväl i berättelsen som i fandomen har de dessutom hittat ideal som stämmer överens med vilka de vill vara. Tack vare Harry Potter-fandomen har några av ungdomarna också för första gången fått uppleva ett innanförskap. Bland jämnåriga på högstadiet kände de sig annorlunda och utanför men inom Harry Potter-fandomen blev de en del av en gemenskap. Fandomen verkar också ha varit en arena för empowerment. Majoriteten av informanterna betraktar sig själva som ”nördar” och några av dem säger att gemenskapen inom fandomen har hjälpt dem att bli ”stolta nördar”. Studien visar också att flera av ungdomarna har genomgått läroprocesser inom fandomen. Några har lärt sig att spela instrument, andra har fått erfarenhet av att organisera konvent och konserter och ytterligare någon har utvecklat sin sociala kompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)