Lärares behov av stöd med elever som stör undervisningen - studien genomförd med fokusgrupper

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Harriet Bojestig; [2011-09-19]

Nyckelord: bemötande; fokusgrupp; förhållningssätt; stöd;

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur lärare talar om behov av stöd i arbetet med elever som stör undervisningen. Följande frågeställningar ställdes: Hur beskriver lärare vad som utgör elevers agerande? Hur beskriver lärare sitt agerande i klassrummet? Hur beskriver lärare vilket stöd som behövs i undervisningen? Teorin utgick från en kvalitativ metod och med en sociokulturell ansats vid insamling av empirin. Som metoden användes fokusgruppsintervjuer på två skolor med ett arbetslag på vardera. Sammanlagt intervjuades 11 ämneslärare som undervisade i år 7 till år 9. Resultatet visar att lärares behov av stöd med elever som stör undervisningen handlar om att ge lärare möjlighet att samtala om förhållningssätt och motivation. Lärarna beskriver faktorer som stör i klassrummet som att elever har svaga baskunskaper i ämnena som visar sig i olust, sena ankomster som kan ge svårigheter i arbetslivet och mobiltelefoner som störande inslag. Vidare uttrycker lärarna behov av att ha ett nära och tydligt stöd av skolledning och i pedagogiska frågor av specialpedagog. Arbetslaget är ett viktigt stöd i det vardagliga arbetet för de pedagogiska och sociala frågorna. Lärarna arbetar dagligen som ledare med elever i klassrummet och där kan det uppstå konflikter. Därför behöver lärarna få utbildning i ledarskap och konflikthantering för att bli tryggare i sitt lärarskap. Forskning och framtagande av ny teknik är stort i vårt samhälle. Här behöver lärare och skolan få kontinuerlig utbildning för att ha en rimlig chans att hänga med i utvecklingen av t.ex. datorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)