"Det är som att lägga fram en alldeles för tjock bok till någon som inte kan läsa" : En studie om simundervisning i mångkulturella grundskolor.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Rebecca Karlsson; [2020]

Nyckelord: Mångkulturalitet; idrott och hälsa; simning;

Sammanfattning: Studien bestod av en undersökning där syftet var att belysa idrottslärares uppfattningar om hur mångkulturalitet påverkar deras arbete samt de utmaningar som idrottslärare eventuellt möter i simundervisningen på mångkulturella grundskolor. Undersökningen genomfördes i södra Sverige och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med idrottslärare och rektor. Resultatet analyserades utifrån ramfaktorteorin och visade att samtliga påtalar språk och kommunikation som en påverkan i undervisningen men att det finns lösningar, exempelvis att eleverna som talar samma språk hjälper varandra. Utmaningar i simundervisningen ansågs vara att nå målen, vattenvana, kulturella hinder samt föräldrars förståelse. Samtliga respondenter ansåg simundervisningen extra viktig för eleverna då de bott i länder som inte har samma tillgång till sjöar eller hav som Sverige och därför inte har den vanan. Samtliga respondenter anpassade undervisningen och tog hänsyn till de behov och förutsättningar som fanns för att undervisningen ska bli så bra som möjligt för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)