Förskolans framtid, Dystopi eller utopi? : En studie för att fånga förskollärare, rektorers och skolpolitikers vision om svenska förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: I denna studie undersöks tre olika aktörer; förskollärare, rektorer och politikers syn påförskolans framtid och utmaningar. Dessa tre aktörer ställs gentemot varandra för attsynliggöra likheter men även meningsskillnader i vart de anser att förskolan är på väg ochvad för utmaningar den står framför. Till denna studie är det intressant att jämföra vadsom skett sedan Lpfö98 infördes och vilka utmaningar och vilken framtidstro man såg dåsom lever kvar i dagens förskola efter att den nyreviderade Lpfö18 infördes Detta har undersökts utifrån Becks teori om risksamhället och Baumans teori omretrotopier. Empiriska materialet har bestått av tre olika källor. Lärarna är utifrånLärarförbundets rapport, Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola, som är enfärdigställd rapport där jag gjort en analys på deras resultat. Rektorernas perspektivframkommer genom intervjuer, och politikers genom en mejlenkät där de fått frågorgällande förskolan att svara på. Det fanns en samlad positiv bild från samtliga tre aktörer att förskolan har de senaste årengenomfört ett större kvalitetslyft med tydliga riktlinjer till det årliga systematiskakvalitetsarbetet. Skillnaden är i utmaningarna där Lärarförbundet och rektorerna belyserlärarbristen som förskolans största utmaning, medan politikerna ser språkbristen i yngreåldrar som förskolans största utmaning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)