Lokal erfarenhet om SNI i undervisning : Fallstudie av undervisningsmaterial om samhällets påverkan på människans sexualitet och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Forskning visar på fördelar med arbetsövergripande arbetssätt och samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) i skolan. Elever behöver få utveckla sin samtals- och argumentationsförmåga för att kunna förstå och ta ställning till etiska dilemman. Syftet med fallstudien är att beskriva ett lokalt utformat undervisningsmaterial ur ett lärarperspektiv och att presentera själva materialet utifrån en diskursanalys kopplat till SNI samt naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga perspektiv. Resultaten från diskursanalysen visar att sättet som lärarna beskriver SNI-uppgifterna i materialet inbjuder till ett resonerande förhållningssätt hos eleverna, diskursanalysen synliggör vilka kännetecken som karaktäriserar SNI-uppgifterna som SNI-frågor och perspektiven som identifieras visar att materialet är ämnesövergripande. Intervjun visar att lärarna är nöjda med utformningen av materialet men de planerar att förändra undervisningen av det, samt att de trivs med ämnesövergripande samarbete och som enligt dem gynnar elevernas lärande. Slutsatser är bland annat att autenticitet är viktigt för att SNI-frågor ska komma till sin rätt och att resultatdiskussionen och bilagan med undervisningsmaterialet kan fungera som inspiration och stöd till lärare som vill prova att arbeta på likande sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)