En kvalitativ studie om hur IKT kan implementeras i skolan utifrån gymnasielärares perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Författare: Moa Norberg; Victor Svensson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det pågår en digitalisering av samhället, vilken inte minst är märkbart i skolväsendet. I och med Sveriges digitaliseringsstrategi har informations- och kommunikationsteknik (IKT) intagit en alltmer central roll i läroplanen. Denna förändring påverkar hur lärare organiserar sitt arbete och därmed hur lärandemiljön utformas och skapas. Dock ska det understrykas att organisationsförändringar inte alltid sker friktionsfritt. En skolverksamhet opererar inom specifika områden och att övertyga lärarna kan vara en tämligen svår uppgift. Syftet med denna studie är att identifiera kritiska faktorer vid en implementering av IKT. Således är syftet att undersöka hur gymnasielärare ser på IKT i undervisning. Studien omfattar en sekundär frågeställning vilken specifikt undersöker hur gymnasielärare ser på Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR). I studien tillämpas en kvalitativ forskningsmetod och datainsamlingen utgjordes av fyra semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare. Resultatet visar att det är önskvärt att den implementerade IKT:n är enkel för användaren att använda, att kommunikationen om förändringen bör vara tydlig, användarna bör även få support efter att tekniken implementeras samt användarens digitala kunskap är faktorer som bör beaktas vid implementering av IKT. Resultatet visar även att lärare med högre digital kompetens har en mer positiv syn på IKT, VR och AR än de lärarna med bristande kunskap om tekniken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)