Hur skrivs det om klimatet? : Klimatgestaltningar i svensk press före, under och efter Climategate

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation, medier och it

Sammanfattning: Hur förändrades de gestaltningar som används i svensk press om klimatfrågan efter FN:s klimatmöte i Köpenhamn i november 2009, en tid som omsusades av den så kallade Climategate-skandalen, jämfört med samma månad året innan och året efter? Gestaltningsteori är en teori som används primärt av forskare inom medie- och kommunikationsvetenskaperna för att studera hur människor förstår sin omgivning och samspelar med andra människor. Gestaltningar är ”tolkningsscheman” som individer använder för att tolka, förmedla och förstå budskap. Med kvalitativ textanalys metod har vi analyserat gestaltningar i journalistiska texter som handlar om klimatfrågan. De texter vi har använt oss av är artiklar ur tidningarna Expressen, Norrköpings Tidningar, Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Aftonbladet hämtade från Presstext och Mediearkivet. Vi fann att trots Climategate så fick klimatskeptiska gestaltningar inte större plats i rapporteringen. Däremot fann vi i rapporteringen efter det misslyckade klimatmötet i Köpenhamn att det finns en tendens att artiklar präglas av större pessimism.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)