Möjligheter och utmaningar med öppna geodata

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Geoinformatik

Sammanfattning: Öppna geodata är idag (2016) ett ofta debatterat ämne och många aktörer i samhället får mer och mer intresse för frågan, i synnerhet i offentlig sektor. Även på riksnivå har politiker börjat verka för öppna geodata, där riksdagen nyligen har beslutat kring ett flertal motioner i frågan. Regeringen har dessutom uppdragit om studier om öppna geodata. Sverige ligger efter övriga nordiska länder, men även andra länder har kommit längre i utvecklingen mot öppna geodata. Idag arbetas mycket på området och myndigheten med ansvar för geodata i Sverige, Lantmäteriet, har börjat öppna datamängder, och fortsätter verka för vidare öppnanden. Detta kandidatexamensarbete har genomförts vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i samarbete med Agima Management AB. Arbetet syftar till att studera vilka möjligheter öppna geodata medför och vilka utmaningar en organisation ställs inför när organisationen ska öppna geodata. Genom en litteraturstudie kring olika åsikter, främst ifrån offentlig sektor, och intervjuer med personer verksamma inom geodataområdet sammanfattas dessa möjligheter och utmaningar med öppna geodata. Resultaten av arbetet visar att de främsta möjligheterna med öppna geodata är näringslivsutveckling och innovationskraft samt effektiviseringspotential i offentlig sektor. Vidare leder detta till positiva samhällsekonomiska effekter. De utmaningar en offentlig organisation ställs inför vid ett öppnande av geodata är framför allt finansieringen av geodata. Detta eftersom geodata idag delvis finansieras av avgifter från användare. I förlängningen finns utmaningar med att upprätthålla en hög kvalitet på geodata om geodata till exempel skulle skattefinansieras. Detta blir därför en ständig fråga för tjänstemän och politiker. Slutsatsen är att eftersom möjligheterna övervinner många av utmaningarna, då dessa inte är direkta nackdelar utan något som behöver lösas på ett annat sätt än idag, kan öppna geodata antas bli vanligare i Sverige på sikt. En av anledningarna till den relativt låga hastighet Sverige håller på området verkar vara att tjänstemän och politiker inte är på samma nivå i frågan idag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)