Med eller utan logga? En undersökning om hur kvinnliga konsumenter påverkas av ett klädmärke.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: I vårt vardagliga liv kommer vi i kontakt med en mängd olika varumärken. De finns runtomkring oss hela tiden, det kan vara läsken man dricker till lunch eller tröjan man har påsig.”Ett varumärke är en brokig samling av både medvetna och omedvetna tankar, känsloroch attityder kopplade till t.ex. en produkt eller ett företag.”Ett starkt varumärke på den svenska modescenen är företaget Filippa K. Varumärketgrundades år 1993 och har sedan dess fått en mängd utmärkelser. Filippa K:s filosofi ochaffärside bygger på begreppen stil, enkelhet och kvalitet. Företaget jobbar med attkombinera tidlös enkelhet med en modern design.Rapportens teori behandlar begreppet varumärke i stort men ävenvarumärkespersonlighet, varumärkets betydelse samt produkt och olika lager av den.Rapportens undersökning ger svar på om kvinnliga konsumenters värderingar av ettklädesplagg påverkas beroende på om varumärket Filippa K är synligt eller inte.Resultatet är baserat på 300 respondenter i åldrarna 15-45 år, under tvåundersökningstillfällen i Göteborg.Resultaten av undersökningen redovisas och analyseras, vilket ger ett svar på rapportenshuvudfråga. Majoriteten av de tillfrågade hade en väldigt likartad syn på Filippa K:sprodukter oavsett om de såg varumärket eller inte. Produktbilderna på t-shirten med ellerutan logga var de bilderna där man kunde avläsa störst skillnader. Här kunde man urskiljaatt varumärket hade en påverkan på respondenternas värderingar. Siffrorna pekade ävenpå att varumärket förändrade och förhöjde respondenternas bild av produktens kvalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)