Projektet som skapade ett vi : En fallstudie om Karlstads kommuns projekt att stärka arbetsgivarvarumärket

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan; Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning:

Studien har genom en kvalitativ fallstudie på Karlstads kommuns projekt om att

starta sitt employer branding beskrivit hur employer branding kan bedrivas i projektform.

Employer branding handlar om hur företag och offentliga organisationer

kan arbeta med sitt varumärke som arbetsgivare gentemot sina nuvarande och

framtida anställda. Genom sex halvstrukturerade intervjuer med projektbeställare,

projektledare och projektdeltagare framkom att projektets resultat har varit lyckat.

Vi har genom denna studie kommit fram till följande slutsatser:

1. Att arbetet skedde i projektform signalerade att uppgiften var viktig för organisationen,

vilket skapade effektivitet i arbetet och underlättade för enhetssamarbete.

Inga nackdelar med att arbeta i projektform kunde hittas.

2. Projektarbetsformen kan ha varit en förutsättning för att Karlstads kommuns

employer branding skulle lyckas och få spridning ut i organisationen. Genom att

de lyckades få förankring visade man inför hela organisationen att employer branding

är ett viktigt område att arbeta aktivt med, men förankringen bidrar också till

att förändringen inte går för fort.

3. Utifrån projektet skapades inte bara en enhetlig kommunikation utan också en

känsla av ett vi. Detta genom att nya arbetssätt och rutiner infördes. Projektgruppen

skapade ett vi genom materialet de tog fram i projektet. Sättet de tog fram

materialet på, bidrog också till ett vi eftersom employer branding även går ut på

att utveckla en gemenskap för organisationen och medarbetarna i den.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)