Effekterna av samspelsträning för barn med ADHD : En systematisk litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

Sammanfattning: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en varaktig neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med symtom som hyperaktivitet, impulsivitet och uppmärksamhetsstörning, eller en kombination av dessa. Bland barn och ungdomar är det en av de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna och kan leda till svårigheter med självkontroll, tålamod och sociala interaktioner. Syftet med studien var att undersöka vilka interventioner med inriktning mot sociala interaktioner som prövats och dess effekter för barn med ADHD. En litteraturstudie genomfördes med kvantitativa artiklar från databaserna AMED, ERIC, CINAHL, MEDLINE, PsycINFO och PubMed. Nio artiklar, publicerade mellan 2014–2019 valdes ut för analys och presenterades under tre kategorier. Resultatet visade att interventioner inriktade på barns lek, utförda av barnet tillsammans med föräldrar och terapeuter tyder på goda resultat på med sociala interaktioner. Resultatet visade vidare på att fysisk aktivitet kan ha viss positiv effekt men vidare forskning inom området behövs. Leken är en naturlig aktivitet i barns vardag och för att främja social interaktionsförmåga hos barn med ADHD, kan arbetsterapeuten integrera leken som en betydande del i behandlingen. Interventioner mot sociala interaktionssvårigheter bör vara klientcentrerade och ta hänsyn till barnets styrkor och svårigheter, kontexten de befinner sig i och aktiviteten de ska utföra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)