Energidryck : Konsumtionen bland gymnasielever i Mellansverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Mirjam Ohlsson; Martin Selin; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Energidryck är sötade drycker med huvudsyftet att ge en uppiggande effekt, ökat välbefinnande, samt ökad prestations-, koncentrations- och. Energidryckskonsumtionen har ökat kraftigt det senaste decenniet och bara under 2006 släpptes 500 nya märken världen över. Syfte: Syftet är att beskriva energidryckskonsumtionen bland gymnasieelever i Mellansverige. Metod: Utifrån syftet att beskriva energidryckskonsumtionen bland gymnasieelever användes en kvantitativ metod i form av strukturerad enkät. Totalt deltog 298 gymnasielever. Resultat: Resultatet visar att 64 procent av respondenterna var konsumenter av energidryck. Majoriteten (76 procent) av konsumenterna drack inte mer än en burk per tillfälle, 56 procent drack inte heller mer en burk i månaden. Signifikant fler män (77 procent) än kvinnor (53 procent) var konsumenter (p <0,001). Det var även signifikant fler konsumenter (p=0,001) bland yrkesförberedande gymnasieelever (82 procent) än bland universitetsförberedande (59 procent). Det fanns inte någon signifikant skillnad mellan årskurserna i andelen konsumenter eller konsumtion per tillfälle. Dock fanns signifikant skillnad i konsumtion per månad där årskurs ett utgjorde största delen av de som drack mindre än en burk per månad och årskurs tre utgjorde klar majoritet av de som drack 11-20 burkar per månad. Av de undersökta anledningarna till energidryckskonsumtion var "För att det är gott", "För att bli piggare" och "För att blanda med alkohol" de tre anledningar som passar bäst in på de som deltagit i undersökningen. Slutsats: Av undersökningens 298 respondenter var 64 procent konsumenter. Undersökningen visade att majoriteten av konsumenterna inte verkar dricka några skadliga mängder energidryck. Det finns dock ett antal konsumenter som kan tänkas komma upp i högt intag av koffein per tillfälle eller vissa dagar i månaden, exakt vilka dessa är och i vilken grad de påverkas är dock svårt att säga. Jämfört med undersökningar i övriga Europa konsumerar inte de aktuella konsumenterna lika mycket per månad eller per tillfälle. Konsumtionen var högre bland män på yrkesförberedande program och i årskurs 3. Av de undersökta anledningarna till energidryckskonsumtion var "För att det är gott", "För att bli piggare" och "För att blanda med alkohol" de tre anledningar som passar bäst in på konsumenterna i undersökningen. Mer forskning behövs om kunskapsläget om energidryck samt om energidryckers långtidseffekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)