Digitala läromedel i matematik : En undersökning om digitala läromedel för årskurs 3 med fokus på kommunikationsförmågan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet

Författare: Sandra Eriksson; Johanna Olson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna studie har det undersökts hur elever i årskurs 3 ges möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga både verbalt och i skrift i de digitala läromedlen, vilken kognitiv nivå dessa kommunikationsuppgifter befinner sig på samt på vilket sätt som den digitala delen av läromedlen bidrar till lärandet av kommunikationsförmågan inom matematik. För att få svar på forskningsfrågorna har en läromedelsanalys genomförts på tre olika digitala läromedel i matematik. Dessa läromedel valdes ut eftersom de utgav sig för att vara heltäckande och utformade efter kursplanen. Resultatet visade dock att två av läromedlen var bristfälliga när det kom till att uppfylla kraven för kommunikation samt de kognitiva kraven, vid undersökning av vad den digitala delen bidrog till var resultatet enhälligt. Det tredje digitala läromedlet uppfyllde de flesta av kraven, både vad gäller kommunikationsuppgifter och deras kognitiva nivåer. När undersökningen var genomförd och resultaten av de tre läromedlen sammanställdes så påträffades mest av kommunikationsform F7 där eleven gavs möjlighet att följa och förstå matematisk kommunikation. Kommunikationsuppgifternas kognitiva nivåer granskades och det upptäcktes då att nästan två tredjedelar av uppgifterna i två läromedel befann sig i de lägre nivåerna. Detta var mycket anmärkningsvärt eftersom forskning visat på att kommunikationsuppgifter i de högre kognitiva nivåerna gynnat kommunikativ matematikundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)