Spelifiering i m-hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna studie syftar till att bidra med en djupare förståelse kring hur användarupplevelsen av spelifierade m-hälsoapplikationer för kroniskt sjuka påverkas av icke-monetära belöningar. För att kunna göra detta har centrala områden gällande m-hälsa, spelifiering, spelelementet icke-monetära belöningar och användarupplevelse behandlats. Studiens empiri består av kvalitativ data vilket samlats in genom intervjuer med användare av m-hälsoapplikationer för kroniskt sjuka med spelelementet icke-monetära belöningar. Resultatet av studien visar på att det finns en bredd i hur användare uppfattar de icke-monetära belöningarna. Hälften av användarna uppvisade tendenser till att icke-monetära belöningar i m-hälsoapplikationer för kroniskt sjuka bidrar till en positiv påverkan på användarupplevelsen. Det finns dock fall där icke-monetära belöningar riskerar att påverka användarupplevelsen negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)