Budget- och skuldrådgivarens yrkesroll: om professionella normer, nätverk och handlingsfrihet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Denna uppsats intresserar sig för yrkesgruppen budget- och skuldrådgivare som är en liten och relativt ny yrkesgrupp i Sverige. Sveriges kommuner är skyldiga att tillhandahålla budget- och skuldrådgivning men möjligheten till stöd och rådgivning varierar mellan kommunerna och budget- och skuldrådgivarna arbetar under olika förutsättningar. Detta beror på att det är upp till varje kommun att själv välja hur verksamheten organiseras. Uppsatsens problemformulering utgår från hur budget- och skuldrådgivarens yrkesroll skapas och upprätthålls. Syftet med studien är att förstå under vilka förutsättningar budget- och skuldrådgivare skapar och upprätthåller sin yrkesroll, samt hur yrkesrollen kan förstås utifrån handlingsutrymmet som tjänstemän ibland har när det gäller att påverka implementering av policy inom offentlig verksamhet. Syftet med studien är även att förstå hur yrkesföreningen bidrar till att budget- och skuldrådgivare skapar och upprätthåller en gemensam yrkesidentitet. Studien utgår från följande frågeställningar: - Vilka förutsättningar bidrar till att skapa och upprätthålla budget- och skuldrådgivarens yrkesroll? - Hur kan yrkesrollen förstås utifrån handlingsutrymmet att påverka implementering av policy som finns inom offentlig verksamhet? - Vilken roll har yrkesföreningen i skapande och upprätthållande av budget- och skuldrådgivarnas yrkesidentitet? Empiri har samlats in genom kvalitativa intervjuer med budget- och skuldrådgivare. Analysen visar att både den enskilde budget- och skuldrådgivaren och yrkeskårens yrkesförening är delaktiga i att skapa och upprätthålla yrkesrollen och yrkesidentiteten, framförallt genom de nätverk som intervjupersonerna är delaktiga i. Det finns handlingsfrihet i yrkesutövningen som gör det möjligt för intervjupersonerna att välja hur de arbetar och förhåller sig till olika frågor, vilket även detta bidrar till att skapa och upprätthålla yrkesrollen och yrkesidentiteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)